پارک کردن رنگ از روی سرامیک

روش‌های پاک کردن انواع رنگ از روی کاشی و سرامیک

روش‌های پاک کردن انواع رنگ از روی کاشی و سرامیک

حتما تا به حال تجربه رنگ آمیزی دیوار را داشته‌اید. هنگام رنگ آمیزی نمی‌توانید مانع از ریختن رنگ روی کاشی یا سرامیک زمین شوید، اما بهتر است بدانید پاک کردن لکه رنگ خیس آسان‌تر از پاک کردن لکه رنگ خشک شده است. در این مقاله روش‌های پاک کردن رنگ از روی کاشی، سرامیک و دوغاب را بررسی خواهیم کرد.

توجه داشته باشید که قبل از هر گونه استفاده از مواد شوینده، بهتر است مواد شوینده انتخابی را در یک قسمت کوچک از کاشی یا سرامیک تست کنید تا از تأثیرات آن مطلع شوید. همچنین، اگر رنگ بسیار مقاوم بوده یا روی سطح خشک شده است، نیاز به روش‌های حرفه‌ای‌تری خواهید داشت که در ادامه در این مقاله از سایت فروشگاه رنگ پادنا( فعال در زمینه رنگ چوب و بهترین قیمت رنگ چوب) به بیان هر کدام خواهیم پرداخت.

نحوه پاک کردن رنگ از کاشی و سرامیک

پاک کردن لکه رنگ از روی کاشی

نحوه پاک کردن رنگ از روی کاشی و سرامیک به نوع رنگ، سطح کاشی یا سرامیک بستگی دارد که ما در ادامه ۳روش متداول آن را بیان می‌کنیم:

  1. از مایع ظرفشویی استفاده کنید.

در اولین مرحله بهتر است با مقداری مایع ظرفشویی مخلوط شده با کمی آب گرم شروع کنید. به این صورت که محلول مایع ظرفشویی و آب گرم  را با استفاده از یک پارچه تمیز یا اسفنج روی محل لکه رنگ بمالید و سپس با یک دستمال آغشته به آب کاشی را تمیز کنید.

  1. سرکه یا آب لیمو.

برای لکه‌هایی که پاک کردن آن‌ها سخت‌تر‌ است، می‌توانید از مخلوط آب و سرکه سفید یا آب لیمو به نسبت مساوی استفاده کنید. محلول آب و سرکه یا آبلیمو را روی محل لکه بمالید، بگذارید چند دقیقه بماند و سپس به آرامی با یک دستمال آغشته به آب آن را بشویید.

  1. خمیر جوش شیرین.

از دیگر راه‌های از بین بردن لکه رنگ از روی کاشی یا سرامیک، استفاده از خمیر جوش شیرین است. با مخلوط کردن جوش شیرین با آب، خمیر درست کنید. خمیر را روی لکه بمالید و بگذارید مدتی بماند، سپس کاشی‌ را به آرامی با برس یا اسفنج نرم و خیس بشویید.

حذف رنگ خشک شده از کاشی

پاک کردن رنگ از روی کاشی

گاهی ممکن است لکه رنگ روی کاشی یا سرامیک خشک شده باشد. برای حذف رنگ خشک شده از کاشی، می‌توانید از راه‌کارهای زیر استفاده کنید:

  • استفاده از الکل

الکل می‌تواند به خوبی برای حذف رنگ خشک شده از کاشی کارآمد باشد. مقدار کمی الکل روی رنگ خشک شده بریزید، سپس با یک پارچه یا اسفنج نرم روی لکه بکشید و سپس با دستمال مرطوب کاشی را پاک کنید.

  • استفاده از استون

استون می‌تواند به عنوان حلال برای از بین بردن برخی انواع لکه‌های رنگ‌ خشک شده عمل کنند، مقدار کمی استون روی رنگ بریزید، با یک اسفنج یا پارچه نرم، روی رنگ را بکشید و سپس سطح را با پارچه مرطوب دیگری پاک کنید.

  • حرارت دادن و خراشیدن

با تیغه‌های پلاستیکی مخصوص می‌توانید رنگ خشک شده را از روی کاشی بتراشید، مراقب باشید به هیچ وجه از تیغه‌های فلزی استفاده نکنید، زیرا باعث ایجاد خراش روی سرامیک شما خواهند شد، همچنین اگر رنگ خشک شده با استفاده از تیغه پلاستیکی از بین نرفت می‌توانید کمی با سشوار یا تفنگ حرارتی آن را گرم کنید و سپس با تیغه پلاستیکی لکه را بخراشید و پاک کنید.

نحوه تمیز کردن دوغاب کاشی

پاک کردن لکه‌های ایجاد شده روی دوغاب بین کاشی‌ها یا در گوشه‌های سرامیک سخت است، اگر هیچکدام از روش‌ها لکه رنگ را پاک نکرد. از اپوکسی رنگی استفاده کنید؛ رنگ اپوکسی، سطح را بازیابی و آب بندی می‌کند.

استفاده از تینر

تینر مایع حلال شیمیایی و قدرتمندی است که در مقابل باقی حلال‌ها، هزینه نسبتا بالایی دارد و بیشتر افراد برای صرفه جویی در وقت‌شان از تینر استفاده می‌کنند تا لکه‌های رنگ را به سرعت پاک کنند، اما باید توجه داشته باشید در هنگام استفاده برای کاشی‌هایی با لعاب نرم، استفاده از تینر می‌تواند به کاشی شما آسیب برساند.

هنگام استفاده از تینر، دستکش‌های بلند بپوشید و از ماسک استفاده کنید. برای استفاده، کمی تینر را روی لکه ریخته و با دستمال یا تیغه پلاستیکی رنگ را پاک کنید و سپس سطح را با دستمال مرطوب بکشید.

استفاده از آب لیمو و الکل

در بالا درباره پاک کردن لکه رنگ توسط آبلیمو و الکل به صورت جداگانه صحبت کردیم. با ترکیب کردن این دو مایع به طور مساوی می‌توانید لکه‌های سخت را پاک کنید، فقط لازم است با استفاده از یک پنبه آغشته به محلول آبلیمو و الکل روی لکه بکشید تا شاهد پاک شدن لکه رنگ باشید و سطح کاشی را با یک دستمال مرطوب پاک کنید.

نتیجه گیری

شستشوی کاشی

بعد از نقاشی دیوارها، پاک کردن لکه‌های سخت رنگ از روی کاشی و سرامیک، می‌تواند چالش برانگیز باشد. راه‌های زیادی را برای از بین بردن لکه رنگ از جمله استفاده از مواد شوینده، الکل، آبلیمو یا خمیر جوش شیرین گفتیم که با توجه به جنس کاشی یا سرامیک و سختی لکه رنگ، می‌توانید پس از تست کردن در گوشه سرامیک و اطمینان از آسیب ندیدن از یکی از راه حل‌های گفته شده استفاده کنید.

برای نتیجه بهتر، از اسفنج‌ها و برس‌های نرم یا حتی استفاده از محصولات تمیزکننده مخصوص کاشی نیز می‌توانید استفاده کنید. همچنین، مهم است که هنگام انتخاب روش مناسب، نگرانی به خاطر حفظ سطح و پوشش کاشی را در نظر داشته باشید و قبل از استفاده کلی روی سطح، در گوشه‌ای آن را تست کنید. همچنین اگر مطمئن نیستید می‌توانید از کارشناسان ما در فروشگاه رنگ پادنا مشورت بگیرید.