انواع رنگ جوب

انواع رنگ چوب کدامند و چگونه بهترین رنگ چوب را انتخاب کنیم؟

به‌طور کلی تمام وسایلی که با چوب ساخته می‌شوند احتیاج به محافظت دارند. با رنگ کردن چوب می‌توانید این محافظت را از لوازم پوبی خود انجام دهید. انواع مختلفی از رنگ‌ها برای صنایع چوبی با توجه به کاربرد و نوع چوب در بازار وجود دارند.

هنگام انتخاب رنگ چوب، مواردی از جمله شرایط آب و هوایی منطقه، نوع چوب و سلیقه شما اهمیت دارد. رنگ چوب می‌تواند علاوه بر زیبایی چوب بر طول عمر آن نیز اثر بگذارد. در این مقاله سعی کردیم تا تمام آنچه که لازم است تا درهنگام انتخاب بهترین رنگ چوب بدانید را برشماریم.

رنگ چوب چیست؟

رنگ مخصوص چوب نوعی پوشش رنگی یا بدون رنگ است که به صورت ویژه برای رنگ‌آمیزی چوب استفاده می‌شود. رنگ چوب معمولا از رنگدانه حل شده یا پودر مانند در ماده حامل یا حلال تشکیل شده است. شناخت انواع رنگ چوب، میزان پوشش‌دهی و روش‌های اجرای رنگ چوب، همگی از مهارت‌هایی هستند که باید بیاموزید. تفاوت‌های ظریف در رنگ‌های چوب، افراد را قادر می‌سازد تا انتخاب‌های آگاهانه‌ای داشته باشند.

انواع رنگ‌کاری چوب

نقاشی روی چوب شامل تکنیک‌های مختلفی برای تبدیل و محافظت از سطوح چوبی است. رنگ آمیزی چوب جلوه طبیعی چوب را افزایش می‌دهد و ممکن است در مواردی رنگ جدیدی را به آن اضافه ‌کند. رنگ چوب یک پوشش جامد، مات یا براق روی چوب ایجاد می‌کند که برای ظاهری تمیز و یکنواخت ایده‌آل است. چوب‌ها می‌توانند ظاهری فرسوده یا کهنه داشته باشند که با پوشش دهنده‌های بدون رنگ یا رنگی چوب می‌توانید به آن‌ها زیبایی دوباره بدهید. آستر زدن چوب نه تنها زیبایی ذاتی چوب را حفظ می‌کند، بلکه طول عمر آن را نیز افزایش می‌دهد. لاک‌های چوب، پوششی براق و امروزی برای ظاهر چوب فراهم می‌کند. هر نوع رنگ روی چوب ویژگی‌های منحصر به فردی را ارائه می‌دهد که به افراد این امکان را می‌دهد تا انتخاب‌های خود را متناسب با سبک مورد نظر سطح و نوع چوب انجام دهند.

رنگ‌کاری غیر پوششی

رنگ کاری غیر پوششی، رنگ کاری است که در آن طرح و بافت چوب کاملا مشخص بوده و با این رنگ کاری فقط بافت و طرح چوب بهتر دیده می‌شود.

رنگ‌کاری پوششی

در این نوع رنگ کاری، جنس و بافت چوب قابل دیدن نخواهد بود و به طور کامل با رنگ پوشانده می‌شود. اگر جنس رنگ گیاهی و مرغوب باشد، به بافت چوب قوام می‌بخشد.

انواع رنگ چوب را بشناسیم

  •  رنگ چوب پایه آب
  •  رنگ چوب پایه روغن
  •  رنگ چوب ژله ای
  • جوهر رنگ چوب
  •  لاک الکل
  • وارنیش‌ها (پلی استر، پلی اورتان و …)

از انواع رنگ چوب هستند که در ادامه هر کدام را توضیح خواهیم داد.

رنگ روغنی( الکیدی)

رنگ‌های روغن، به دلیل سفتی و براقیت آن شناخته شده است و فقط مناسب سطوح چوبی نیستند و برای هر سطح دیگری قابل استفاده هستند. زمان خشک شدن آهسته این نوع رنگ، امکان ترکیب آن با رنگ‌های دیگر را فراهم می‌کند و باعث ایجاد رنگ‌های جدید و بافت‌های جذاب می‌شود.

رنگ‌های روغنی گیاهی

رنگ‌های روغنی گیاهی، معمولا وارداتی هستند و قیمت بالایی دارند. این رنگ‌ها سازگار با محیط زیست بوده در عین کاهش اثرات زیست محیطی، رنگ‌های زنده و طبیعی را در اختیار نقاشان قرار می‌دهد. از مزایای این رنگ‌ها می‌توان به ضد حساسیت بودن و محافظت از چوب در برابر رطوبت اشاره کرد.

رنگ فوری یا شفاف

رنگ فوری چوب به طور کلی به رنگی گفته می‌شود که سرعت خشک شدن بالایی دارد. این رنگ‌ها از گروه رنگ‌های آلکید روغنی هستند که بر پایه رزین نیتروسلولز تولید شده‌اند که نیترو و سلولز سرعت خشک شدن این رنگ‌ها را افزایش داده و به براقیت و زیبایی آن‌ها می‌افزایند.

رنگ پلی اورتان

رنگ پلی اورتان، به دلیل دوام و مقاومت بیشتر استفاده می‌شود. روی سطوحی مانند چوب و فلز اعمال می‌شود و یک لایه محافظ تشکیل می‌دهد که در برابر سایش و هوا از چوب و فلز شما محافظت می‌کند. رنگ پلی اورتان با روکش براق، نه تنها از زیبایی اشیاء چوبی مختلف محافظت می‌کند، ضد آب است و در شرایط آب و هوایی مرطوب کپک نخواهد زد.

چگونه بهترین رنگ چوب را انتخاب کنیم؟

عوامل مختلفی را هنگام انتخاب بهترین رنگ چوب باید در نظر گرفت. در اینجا چند مرحله وجود دارد که به شما در انتخاب رنگ چوب مناسب کمک می‌کند:

نوع چوب را در نظر بگیرید:

سبک کلی یا نوع چوب را در نظر بگیرید. برای طرح‌های مدرن و مینیمالیستی، رنگ‌های غیرپوششی و شفاف ممکن است مناسب باشند. اما برای رنگ‌کاری‌هایی که می‌خواهید رنگ چوب را تغییر دهید بهتر است از رنگ‌های پوششی استفاده شود.

شرایط محیطی را در نظر بگیرید:

نور طبیعی و مصنوعی فضا را در نظر بگیرید. مقاومت زیاد در رنگ‌های پلی یورتان، آن‌ها را برای شرایط آب و هوایی و محیطی مناسب کرده است.

رنگ با کیفیت تهیه کنید:

قبل از خرید، برندهای مختلف رنگ چوب را بررسی کنید و مناسب‌ترین را با توجه به موارد گفته شده تهیه کنید.

هزینه را فراموش نکنید:
در کنار موارد گفته شده در بالا هزینه خرید رنگ را در نظر بگیرید، به طوری که معقول و مقرون به صرفه باشد.

با در نظر گرفتن دقیق این عوامل، می‌توانید هنگام انتخاب بهترین رنگ چوب برای پروژه خود تصمیمی آگاهانه بگیرید.

رنگ چوب گیاهی استفاده کنیم یا شیمیایی؟

انتخاب بین رنگ‌های چوب گیاهی و شیمیایی به عوامل مختلفی بستگی دارد. هر دو نوع مزایا و معایب خود را دارند، بنابراین مهم است که عواملی را که برای شما مهم هستند، بسنجید. در اینجا یک مرور مختصر از هر نوع آورده شده است:

از مزایای رنگ‌های چوب گیاهی به دوستدار محیط زیست بودن و سمی نبودن آن می‌توان اشاره کرد و در کنار آن معایبی از جمله کامل نبودن رنگ بندی، محو شدن در طول زمان است که در صورت استفاده از آن برای رنگ کاری پوششی باید در نظر گرفت.

رنگ‌های چوبی گیاهی برای کاربردهای مختلف از جمله مبلمان، صنایع دستی و سایر پروژه‌های داخلی که در آن زیبایی طبیعی یا سازگار با محیط زیست مورد نظر است، مناسب هستند.

رنگ‌های چوب مبتنی بر مواد شیمیایی مانند رنگ‌هایی چون سیلر، کیلر، رنگ‌های فوری خودرویی، نیم پلی استر و تمام پلی استر از جمله رنگ‌های فوری هستند. همچنین در برابر نور خورشید و عوامل محیطی دوام بیشتری دارند. از معایب آن‌ها می‌توان به تأثیر تخریب زیست محیطی و سمی بودن اشاره کرد.

آیا رنگ چوب بهداشتی همان رنگ چوب گیاهی است؟

بله، در واقع رنگ چوب گیاهی به دلیل سمی نبودن و سازگاری با محیط زیست به رنگ چوب بهداشتی نیز معروف است.

از رنگ چوب ایرانی استفاده کنیم یا خارجی؟

تصمیم به استفاده از رنگ چوب ایرانی یا خارجی به عوامل مختلفی بستگی دارد و انتخاب ممکن است بر اساس نیازهای خاص، ترجیحات و کاربرد مورد نظر شما متفاوت باشد. در اینجا برخی از ملاحظات را برای کمک به شما در تصمیم گیری آورده‌ایم:

  1. در دسترس بودن: در دسترس بودن رنگ چوب ایرانی و خارجی در منطقه خود را در نظر بگیرید. اگر رنگ‌های چوبی تولید شده محلی به راحتی در دسترس هستند و نیازهای شما را برآورده می‌کنند، ممکن است انتخابی راحت و مقرون به صرفه باشند.
  2. کیفیت و استانداردها: کیفیت و استانداردهای رنگ چوب ایرانی و خارجی را ارزیابی کنید. برخی از محصولات خارجی ممکن است استانداردهای بین المللی را رعایت کنند و از نظر کیفیت مورد توجه قرار گیرند. با این حال، بررسی مشخصات و گواهینامه‌های هر محصولی که انتخاب می‌کنید ضروری است.

با بهترین رنگ های چوب خارجی و کاربرد آنها آشنا شوید

انتخاب بهترین برند رنگ‌های چوبی با توجه به نوع چوب شما باید انجام شود. در ادامه، چند برند معروف رنگ چوب و کاربردهای متداول هر یک ذکر شده اند:

برترین برندهای رنگ چوب خارجی

  1. Farrow & Ball (بریتانیا): به خاطر محصولات رنگ درجه یک خود شناخته شده است. از ویژگی‌های آن می‌توان به ارائه طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها اشاره کرد. این برند برای فرمولاسیون با کیفیت بالا و سازگار با محیط زیست جزو برترین برندها شناخته شده است.
  2. Dulux (بریتانیا): یک برند جهانی است که انواع رنگ‌ها از جمله رنگ‌های چوب را ارائه می‌دهد. به دلیل دوام، تنوع رنگ و فناوری‌های نوآورانه رنگ شناخته شده است. مناسب برای سطوح چوبی داخلی و خارجی است.
  3. والسپار (ایالات متحده ): والسپار به دلیل طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها و پوشش‌هایش شناخته شده است. انواع رنگ‌های چوب را با پوشش های بادوام ارائه می‌دهد. برای دقت رنگ و سهولت در استفاده شناخته شده است.
  4. بنجامین مور (ایالات متحده): بنجامین مور طیف گسترده‌ای از رنگ‌های داخلی و خارجی را ارائه می‌دهد، برای فرمولاسیون با کیفیت بالا، دقت رنگ و انواع روکش‌های مناسب برای سطوح چوبی شناخته شده است.
  5. Jotun (نروژ): Jotun یک برند جهانی است که طیف وسیعی از رنگ‌ها و پوشش‌ها را ارائه می‌دهد. برای رنگ‌های چوبی بادوام و مقاوم در برابر آب و هوا مناسب برای کاربردهای داخلی و خارجی شناخته شده است.

نتیجه گیری

در این مقاله از فروشگاه رنگ پادنا، سعی کردیم تا درباره انواع رنگ چوب صحبت کنیم. صنایع چوبی، به دلیل محبوبیتی که دارند مهم است که چگونه رنگ آمیزی شوند. بنابراین با توجه به نکات گفته شده، رنگ چوب مورد نظر خود را انتخاب کنید.

سوالات متداول :

رنگ چوب چیست؟

رنگ مخصوص چوب نوعی پوشش رنگی یا بدون رنگ است که به صورت ویژه برای رنگ آمیزی چوب استفاده می‌شود. رنگ چوب معمولا از رنگدانه حل شده یا پودری شکل در ماده حامل یا حلال تشکیل شده است.

انواع رنگ کاری چوب‌ها را نام ببرید؟

دو نوع رنگ کاری پوششی و غیر پوششی، از انواع رنگ کاری چوب است.

ترکیبات موجود در رنگ چوب‌ها شامل چه مواردی می‌شوند؟

رنگ دانه، حلال و اتصال دهنده از ترکیبات موجود در رنگ است. بسیار مهم است که از چه نوع حلالی، تینر یا بنزین، طبیعی یا گیاهی، برای چوب استفاده می‌شود. به طور کلی رنگ چوب‌ها از نظر مواد و ترکیبات سازنده به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند و هر کدام دارای خاصیت و کاربرد‌های مختلفی هستند.

انواع رنگ چوب‌ها را نام ببرید؟

رنگ چوب پایه آب، رنگ چوب پایه روغن، رنگ چوب ژله‌ای، جوهر رنگ چوب، لاک الکل، وارنیش‌ها (پلی استر، پلی اورتان و …) از انواع رنگ چوب‌ها هستند.

چگونه بهترین رنگ چوب را انتخاب کنیم؟

بهترین رنگ چوب را می‌توانید با توجه به جنس چوب، شرایط آب و هوایی محیط زندگی، کیفیت و قیمت رنگ چوب انتخاب کنید.

بهترین برندهای رنگ چوب خارجی را نام ببرید؟

علاوه بر رنگ‌های گفته شده در بالا رنگ ازمو، وارنیش کرال، تانگ اویل یا روغن تانگ و رنگ گیاهی چوب رمرس نیز از بهترین برندهای رنگ چوب خارجی هستند.

قبل از انتخاب هر رنگ چوبی باید به چه نکاتی توجه نمایید؟

قبل از خرید رنگ چوب، مزایا و معایب آن را بشناسید و در هنگام خرید از فروشگاه معتبر رنگ و ابزار، با کارشناسان آن‌ها مشورت کنید.