رنگ کردن چوب

رنگ کردن چوب چگونه است

آموزش رنگ کردن چوب + لوازم مورد نیاز

رنگ کردن چوب می‌تواند برای پروژه‌های صنایع دستی، کارهای ساختمانی یا به دلایلی چون فرسوده شدن یا پوسته پوسته شدن چوب انجام شود. رنگ کردن چوب را می‌توان به روش‌های مختلفی انجام داد، اغلب با موادی که ممکن است در اطراف خانه داشته باشید. اگر یک بعد از ظهر خالی دارید، می‌توانید آن بلوک‌ها، مهره‌ها یا میز مورد نظر را به یک اثر هنری چشم نواز تبدیل کنید.

قبل از شروع باید رنگ مناسب چوب را انتخاب کرده و برای رنگ چوب از قلم مو استفاده کنید. بهتر است رنگ آمیزی را طوری انجام دهید که رنگ داخل رگه‌های چوب فرو رود یا می‌توانید چوب را نیز در مخلوط رنگ فرو کنید. به این ترتیب می‌توانید به راحتی چوب خود را رنگ کنید.

لوازم مورد نیاز برای رنگ کاری چوب

چیزهایی که نیاز دارید:

  • اسفنج سنباده یا سنباده دیسکی
  • روغن جلا
  • رنگ مخصوص چوب
  • قلم مو مصنوعی یا طبیعی
  • پارچه یا روزنامه

مراحل رنگ زدن چوب

رنگ امیزی چوب

مرحله ۱: سطح را آماده کنید

با حذف تزئینات یا مواردی که برای رنگ آمیزی مانع ایجاد می‌کنند، شروع کنید. به عنوان مثال برای یک صندوق، احتمالاً به معنای برداشتن کشوها و دستگیره‌های فلزی مانع برای رنگ آمیزی جداگانه خواهد بود.

وسایلی را که از محصول چوبی خود جدا کرده‌اید روی روزنامه در گوشه‌ای قرار دهید تا رنگی نشوند، نگران قسمت‌هایی که نمی‌توانید جدا کنید نباشید، می‌توانید آن قسمت‌ها را با احتیاط رنگ بزنید یا از چسب برای محافظت از آن استفاده کنید.

مرحله ۲: سطح را سمباده بزنید

اکثر لوازم چوبی قبل از رنگ آمیزی در یکی از سه حالت قرار می‌گیرند: چوب پرداخت نشده یا خام، چوب پرداخت شده یا رنگ شده، چوب رنگ شده که در حال تراشه دادن و پوسته شدن است. بدون توجه به وضعیت چوب، اکثر وسایل چوبی از مرحله سمباده شدن گذر می‌کنند. سنباده زدن کمک می‌کند که پوشش جدید رنگ و پرایمر بهتر به سطح بچسبد.

هنگام سنباده زدن چوب، دقت کنید و پس از سنباده زدن سطح را با پارچه پاک کنید تا همه باقیمانده‌های چوب از بین برود. در صورت لزوم، می‌توانید قسمت‌هایی را که نمی‌خواهید رنگ آمیزی شوند، مانند لولاها، با چسب بپوشانید.

مرحله ۳: چوب را برای رنگ آماده کنید

به طور کلی پرایمینگ توصیه می‌شود. این‌کار به چسبیدن رنگ به چوب کمک می‌کند و حتی می‌تواند به محافظت از رنگ قدیمی‌تر از رنگ جدیدتر کمک کند.

با استفاده از یک برس یا غلتک، یک لایه نازک از پرایمر روی چوب بمالید.

قبل از اعمال رنگ، اجازه دهید کاملا در حدود ۲۴ ساعت خشک شود.

اگر شکافی باقی ماند، آن‌ را سنباده بزنید و مقدار دیگری پرایمر اضافه کنید. پرایمرهای مبتنی بر روغن برای آب‌بندی سطح ناهموار چوب مناسب هستند.

مرحله ۴: نقاشی را شروع کنید

برای اعمال پرایمر، یک لایه پوشش نازک بهتر است، اما هنگام رنگ زدن مراقب باشید قلموی خود را پر از رنگ نکنید زیرا احتمال دارد که چکه کند. از یک قلم مو با موی مصنوعی برای رنگ لاتکس و یک قلم مو با موی طبیعی برای رنگ‌های روغنی استفاده کنید.

اگر در برخی از نواحی از غلتک و در برخی دیگر از قلم مو کوچکتر استفاده می‌کنید، همچنین توصیه می‌کنیم سطح رنگ را با نور در زاویه‌های مختلف بررسی کنید تا مطمئن شوید که یکدست به نظر می‌رسد.

“فقط به اندازه‌ای قلم مو را به جلو و عقب بکشید تا رنگ پخش شود و همیشه در جهت چوب یا در امتداد سطحی که قبلا رنگ شده است” رنگ بزنید.

نکاتی برای رنگ آمیزی چوب:

قبل از رنگ آمیزی لایه دوم حتما اجازه دهید رنگ کاملا خشک شود.

اگر چکه‌ها یا رنگ ناهموار را اصلاح می‌کنید، قبل از اعمال لایه دوم آن را سمباده بزنید.

اگر درهنگام سنباده زدن متوجه شدید رنگ هنوز کاملا خشک نشده است، کار را متوقف کنید.

هنگامی که از رنگ خود راضی بودید، اجازه دهید در مکانی با تهویه مناسب (ترجیحاً در فضای باز) کاملاً خشک شود. زمان خشک شدن متفاوت است، بنابراین حتما دستورالعمل‌های سازنده رنگ را بخوانید.

چگونه بهترین رنگ را برای پروژه خود انتخاب کنید

رنگ‌های مختلف برای اهداف و چوب‌های مختلف مناسب هستند. مبلمان (در داخل یا خارج از منزل) و همچنین نحوه استفاده از آن را در نظر بگیرید. پرایمرها همچنین به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با انواع خاصی از رنگ‌ها بهترین عملکرد را داشته باشند، بنابراین مطمئن ‌شوید که با جنس چوب شما مطابقت دارند.

آیا استفاده از پرایمر ضروری است؟

رنگ کردن چوب چگونه است

بله. بتونه کاری ممکن است سخت به نظر برسد (و برخی از پرایمرها به ساعت‌ها زمان نیاز دارند تا خشک شوند) اما ممکن است بدون استفاده از پرایمر وسیله چوبی شما به درستی آماده نشده باشد و بعد از رنگ آمیزی خوب به نظر نرسد یا ممکن است به سرعت پوسته پوسته شده یا رنگ محو شود. برخی از چوب‌ها، مانند چوب سرخ و سرو، دارای جنسی هستند که می‌توانند حتی سال‌ها بعد از طریق رنگ‌های پرایم‌شده نامناسب خود را نشان دهند.

بنابراین مطمئن شوید که پرایمر مناسب چوب خود را تهیه می‌کنید. به عنوان مثال، چوب های رنگ شده، به بهترین وجه با یک آستر روغنی آماده می‌شوند. اگر می‌خواهید یک روکش نیمه مات باشد، یا می‌خواهید مقداری از چوب اصلی یا رنگ قدیمی‌تر نمایان شود، استثنا خواهد بود. برای خرید انواع رنگ چوب از فروشگاه رنگ پادنا دیدن نمایید.