نحوه نقاشی و رنگ آمیزی ام دی اف (MDF)

نحوه نقاشی و رنگ آمیزی ام دی اف (MDF)

نحوه نقاشی و رنگ آمیزی ام دی اف (MDF)

تخته فیبر با چگالی متوسط ​​یا MDF که در پروژه‌های مبلمان و خانه سازی استفاده می‌شود، یک ماده ارزان قیمت و سبک است که از ترکیبی از خاک اره و رزین ساخته شده است که با استفاده از حرارت و فشار بالا ذوب می‌شوند. تخته‌های ام‌دی‌اف به دلیل فرآیند ساخت، عیوب معمولی را ندارند و برش، شکل‌دهی و کار کردن با آن‌ها آسان است.

با این حال؛ نقاشی ام دی اف ممکن است دشوار باشد. این چوب می‌تواند ظاهری صاف و آماده برای رنگ‌آمیزی داشته باشد، اما لبه‌های آن معمولاً خشن و متخلخل هستند که می‌تواند منجر به یک روکش ناهموار شود. برخی از قطعات تولید شده ام دی اف نیز می‌توانند دارای یک لایه محافظ نازک باشند که مانع از چسبیدن رنگ شود. از این راهنمای دقیق در فروشگاه رنگ پادنا برای یادگیری نحوه تهیه و رنگ آمیزی ام دی اف استفاده کنید.

آماده سازی سطح قبل از رنگ آمیزی:

ام دی اف یک مصالح ساختمانی محبوب است که از الیاف فشرده چوب ساخته می‌شود و سپس با موم و رزین آب بندی شده است. به همین دلیل، ام دی اف قوی و انعطاف پذیر است، اما آب را به خوبی جذب نمی‌کند. این ویژگی تاثیر منفی روی رنگ‌های مبتنی بر آب دارد. استفاده از ترکیب رنگ بر روی لبه‌های ام دی اف و سنباده زدن سطح آن به طور کامل باعث بهبود سطح کار شما می‌شود.

  • سنباده زنی سطح:

روی لبه‌های تخته ام دی اف بتونه بزنید. با پوشاندن لبه‌های متخلخل ام دی اف با بتونه، یک لبه صاف ایجاد خواهید کرد. با انگشت تمیز یا اپلیکاتور، مانند یک چاقوی بتونه، یک لایه نازک و یکنواخت از ترکیب را به تمام لبه‌های ام دی اف بمالید.

پس از خشک شدن بتونه، آن را سنباده بزنید تا سطح صاف و یکدست شود. از یک کاغذ سنباده ریز مانند کاغذ سنباده ۱۲۰ استفاده کنید تا تمام سطوحی را که روی تخته ام دی اف رنگ می‌کنید کمی سنباده بزنید. سنباده کاری گرد و غبار ریز چوب تولید می‌کند.

  • سطح را تمیز کنید:

بعد از خشک شدن بتونه، لبه‌ها را سنباده بزنید. اجازه دهید ترکیب بتونه کاملا خشک شود. مدت زمانی که طول می‌کشد در دستورالعمل بتونه ذکر شده است. وقتی خشک شد، از یک کاغذ سنباده سیلیکون کاربید متوسط ​​مانند ۲۲۰ استفاده کنید. از فشار ملایم تا متوسط ​ دست برای سنباده زدن نواحی بتونه شده استفاده کنید تا صاف و یکدست شود.

سنباده زدن بتونه باید گرد و غبار ریزی ایجاد ‌کند. از یک پارچه تمیز برای پاک کردن گرد و غبار استفاده کنید. این کار را با دقت انجام دهید؛ هر گونه گرد و غبار باقیمانده تأثیر منفی روی پایان کار رنگ آمیزی شما خواهد داشت.

ام دی اف را تمیز کنید. از یک پارچه تمیز برای پاک کردن گرد و غبار و هرگونه کثیفی دیگر از روی ام دی اف استفاده کنید. اگر MDF شما کثیف است، ممکن است لازم باشد که پارچه خود را با آب خیس کنید. با این حال، اگر این کار را انجام دهید، باید قبل از ادامه روند رنگ آمیزی اجازه دهید ام دی اف شما کاملا خشک شود.

  • پرایمر بزنید:

روی ام دی اف پرایمر بزنید. قلم مو را بردارید و آن را در رنگ آستر فرو کنید. پرایمر اضافی را پاک کنید. با استفاده از ضربه‌های بلند و روی هم، سطوح ام دی اف خود را که می‌خواهید رنگ کنید با آستر بپوشانید. پرایمر را در یک لایه نازک روی ام دی اف اعمال کنید.

لبه‌های ام دی اف می‌تواند سخت‌ترین جا باشند. مطمئن شوید که لبه‌های کار را کاملا آستر کرده‌اید، پس از استفاده از پرایمر، در بسیاری از موارد لایه اول پرایمر اغلب به اندازه کافی نازک است که بتوانید سطح اصلی را از طریق آن به وضوح ببینید.

توجه داشته باشید که اکثر ام دی اف‌ها از قبل آماده می‌شوند، در این صورت نیازی به پرایم کردن آن نخواهید داشت.

وقتی کار پرایمر را تمام کردید، آستر احتمالا نازک به نظر می‌رسد. ممکن است بتوانید پوشش اصلی را از طریق پرایمر به وضوح ببینید. این کاملا طبیعی است.

با این حال، برای بهترین نتیجه، از دو یا سه لایه نازک پرایمر استفاده کنید. اجازه دهید پرایمر خشک شود و کمی سنباده روی آن بزنید.

وقتی کارتان تمام شد، سطح باید در لمس صاف و صیقلی باشد. گرد و غبار حاصل از سنباده را با یک پارچه تمیز پاک کنید.

ممکن است رنگ پرایمر هنگام سمباده زدن روشن شود، اما همچنان باید قابل مشاهده باشد. استفاده از نیروی زیاد با کاغذ سنباده باعث از بین رفتن آستر می‌شود. در این مورد، شما باید لایه جدا شده پرایمر را جایگزین کنید.

سنباده زدن لایه بیرونی پرایمر را صاف می‌کند. این کار به لایه‌های بعدی که بعداً اضافه می‌شوند کمک می‌کند تا به راحتی به لایه اولیه بچسبند.

دو لایه دیگر پرایمر اضافه کنید. به روشی که قبلا توضیح داده شد، به پرایمر کاری ام دی اف خود ادامه دهید تا در مجموع سه لایه شود. بین بتونه کاری و سنباده کاری متناوب، به یاد داشته باشید که پس از سنباده زدن، ام دی اف را با یک پارچه تمیز پاک کنید. چند لایه نازک پرایمر نسبت به یک لایه ضخیم یا چندین لایه ضخیم، ظاهری قوی‌تر و حرفه‌ای‌تر را ایجاد می‌کند.

نحوه رنگ آمیزی ام دی اف

ام دی اف را با رنگ بر پایه آب، رنگ کنید. رنگ خود را باز کنید و طبق دستورالعمل روی آن، مقدار آب و رنگ را آماده کنید. در بیشتر موارد، این کار شامل هم زدن رنگ است. پس از باز شدن، قلم مو را در قوطی فرو کنید. رنگ اضافی را روی لبه داخلی قوطی پاک کنید. برای اعمال رنگ روی ام دی اف از حرکات بلند و روی هم استفاده کنید. اگر از غلتک برای رنگ زدن روی ام دی اف خود استفاده می‌کنید، از غلتکی با عرض کم استفاده کنید.

برای بهترین ظاهر و انعطاف پذیرترین پوشش، از دو تا سه لایه نازک رنگ استفاده کنید. اجازه دهید رنگ با توجه به دستورالعمل نوشته شده روی رنگ کاملاً خشک شود.

به جای استفاده از رنگی که بر پایه روغن، الکل یا لاک باشد می‌توان از رنگی که بر پایه آب است استفاده کرد. پس از اعمال پرایمر مناسب، پایه‌های آب و حلال باید به سطح بچسبند. رنگ را به روشی که قبلاً برای رنگ پایه آب توضیح داده شد، اعمال کنید.

اجازه دهید رنگ خشک شود، حالا از ام دی اف رنگ آمیزی شده خود لذت ببرید. سازنده رنگ شما باید زمان خشک شدن توصیه شده را در دستورالعمل برچسب خود ذکر کند. یک لایه رنگ ممکن است برای پوشش ام دی اف شما کافی باشد.

اگر چه یک لایه ممکن است کافی باشد، دو تا سه لایه نازک باعث ایجاد یک پوشش قوی‌تر و صیقلی‌تر می‌شود. اجازه دهید رنگ هر لایه به طور کامل خشک شود و بعد لایه بعدی را اعمال کنید.