لکه آب روی سقف را چگونه از بین ببریم

روش‌های از بین بردن لکه آب روی سقف و دیوار چیست

لکه آب روی سقف را چگونه از بین ببریم

به وجود آمدن لکه‌های آب روی سقف یا دیوار، ظاهر بدی را به وجود می‌آورد؛ علت ایجاد این لکه‌ها ممکن است سوراخی در پشت بام یا نشتی لوله کشی باشد.

جلوگیری از نشتی لوله‌های آب اولین اقدام برای جلوگیری از گسترش یا شدیدتر شدن آسیب و لکه است. وقتی این کار انجام شد، باید به فکر تعمیر سقف یا دیوار آسیب دیده در اثر آب باشید.

فقط رنگ آمیزی روی لکه‌های سقف می‌تواند، آن را از بین ببرد اما در صورت پخش شدن زردی یا نشت می‌تواند منجر به مشکلات بیشتری شود. مراحل زیر به شما کمک می‌کند تا از شر لکه آب روی سقف خلاص شوید و با مطالعه دقیق آن‌‍‌ها می‌توانید بدون صرف هزینه‌های گزاف لکه‌ها را از بین ببرید. با تا انتهای این مقاله از سایت فروشگاه رنگ پادنا همراه باشید.

مرحله اول: پیدا کردن علت نم و رطوبت

وقتی لکه‌ای را روی سقف خود پیدا کردید، اولویت پیدا کردن منبع آن است. از آن‌جایی که این لکه‌ها معمولا نشانه نوعی نشتی آب است، متوقف کردن نشتی، از آسیب بیشتر که می‌تواند به سرعت در سراسر خانه شما پخش شود، جلوگیری می‌کند. تشخیص برخی از این نشتی‌ها نیاز به حضور متخصص و بهره‌گیری از امکانات بیشتر دارد.

مرحله دوم: کاهش رطوبت خانه

از بین بردن رطوبت آب روی سقف

گام بعدی، بعد از پیدا کردن علت نم و رفع مشکل، کاهش رطوبت خانه خواهد بود. وجود رطوبت می‌تواند لکه‌های ناشی از نم را بدتر کند و حتی می‌تواند به وسایل خانه نیز آسیب بزند. برای کاهش رطوبت می‌توانید در طول روز درب و پنجره‌ها را باز بگذارید یا از تهویه‌ها استفاده کنید.

در صورتی‌که شرایط آب و هوایی منطقه زندگی شما به گونه‌ای است که با باز کردن پنجره‌ها و استفاده از تهویه، رطوبت خانه به حد تعادل نمی‌رسد، توصیه می‌کنیم از انواع رطوبت گیر‌ها استفاده کنید.

مرحله سوم: از بین بردن لکه‌های نم دیوار و سقف

از بین بردن لکه‌های نم دیوار و سقف قدم بعدی است، هرچه سریعتر به از بین بردن لکه‌های نم دیوار و سقف بپردازید؛ کار شما آسان‌تر خواهد بود. برای این‌کار باید مراحل زیر را طی کنید:

تعیین جنس دیوار و سقف

هر جنس دیواری از جمله دیوار چوبی، گچی و… روش‌های متفاوتی برای از بین بردن لکه نم دارند. به همین دلیل قبل از هر اقدامی باید جنس دیوار را تشخیص دهید، در نظر داشته باشید اگر دیوار شما از جنس پنل‌های آماده باشد، امکان پاک کردن لکه از روی آن وجود نخواهد داشت، در صورت وجود لکه روی این گونه دیوارها، بهتر است آن را تعویض کنید.

مقدار لکه و عمق آن

دومین قدم برای از بین بردن لکه‌‌های نم این است که باید بدانید لکه تا چه شعاعی ادامه داشته و چقدر عمیق است. سپس تمامی نقاط آلوده شده توسط کپک و قارچ را با استفاده از کاردک بتراشید و از بین ببرید. نشتی آب باعث پوچ شدن سقف یا دیوار شما می‌شود که این قسمت‌ها فضایی برای رشد کپک و قارچ خواهد بود، بنابراین باید به طور کامل از هرگونه آلودگی پاک شود.

تمیز کردن لکه‌های نم

در گام بعدی باید از ماده سفید کننده برای از بین بردن لکه‌های نم دیوار یا سقف استفاده کنید. مواد مختلفی برای تمیز کردن لکه، کپک و قارچ‌ها وجود دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت:

سرکه: از جمله مواد طبیعی که به طور موثری قارچ و کپک‌ها را از بین می‌برد، همچنین ضدعفونی کننده‌ای بی‌خطر است که می‌توانید به طور مستقیم یا با مقداری آب مخلوط کرده و بر روی لکه‌ها اسپری کنید.

سفید کننده‌ها: وایتکس یا سفیدکننده‌هایی از این دسته می‌توانند هر گونه لکه ناشی از کپک یا قارچ را به طور کامل از بین ببرند. در صورتی‌که تصمیم دارید از این نوع محلول برای از بین بردن لکه‌های نم دیوار و سقف استفاده کنید، هر واحد سفید کننده را با ۱۰ واحد آب ترکیب کنید.

پودر لباس‌شویی: یکی دیگر از موادی که می‌تواند به خوبی لکه‌های نم و همچنین کپک را از بین ببرد، پودر لباس شویی آنزیم دار است. شما می‌توانید مقداری از این ماده را با آب مخلوط کرده و با استفاده از آن لکه‌های نم و کپک را از بین ببرید.

بوراکس: بوراکس (Borax) یک ماده تمیز کننده طبیعی می‌باشد که می‌تواند به خوبی قارچ و کپک را از بین ببرد.

جوش شیرین: ماده‌ای غیر سمی و البته از بین برنده لکه‌های نم و رطوبت، جوش شیرین می‌باشد. جوش شیرین با جذب کردن رطوبت امکان رشد مجدد کپک و قارچ را از بین می‌برد. برای استفاده از این ماده، یک پیمانه آب را با یک پیمانه جوش شیرین مخلوط کنید.

هنگام تمیزکردن محل لکه، حتما از ماسک و دستکش استفاده کنید، آلودگی‌ها می‌توانند از طریق چشم، بینی و پوست وارد بدنتان شوند، همچنین توجه داشته باشید هنگام انجام این مرحله، درب و پنجره‌های ساختمان را باز بگذارید تا آلودگی‌های منتشر شده در فضا، خارج شوند.

محلول‌های تمیزکننده را روی لکه‌ها اسپری کنید، توجه کنید که لکه‌ها از روی سقف یا دیوار چکه نکند، به وسیله یک اسکاچ یا پارچه نسبتا زبر لکه‌ها را کامل پاک کنید. دستمال یا اسکاچتان را بلافاصله بعد از کثیف شدن تعویض کنید، بعد از پاک شدن لکه‌ها صبر کنید کاملا خشک شود و به ادامه مراحل برسید.

رنگ کردن محل از بین بردن لکه

 

رنگ کردن جای لکه آب روی سقفبرای رنگ کردن دیوار یا سقف، لازم است سطح کار مناسب و آماده باشد. به همین دلیل پیش از رنگ کردن محل لکه‌ها، لازم است موارد بالا را به دقت انجام دهید سپس با استفاده از سنباده یا وسایل مشابه، پایه کار را آماده کنید. در صورتی که نمی‌توانید رنگی مشابه سایر قسمت‌ها ایجاد کنید، می‌توانید کل دیوار یا سقف را رنگ بزنید تا کاملا یکدست شود. توصیه می‌کنیم برای رنگ کردن محل لکه‌ها، از رنگ روغن که در برابر آب و رطوبت مقاوم‌تر است استفاده کنید.

نتیجه‌گیری

اگر لکه‌های نم و دیوار یا سقف، مدت طولانی بمانند و تعمیر نشوند، باعث گسترش قارچ و کپک شده و دیوار را پوچ می‌کنند، همچنین تعمیر کردن آن‌ها سخت‌تر خواهد شد. برای از بین بردن لکه‌های نم دیوار و سقف و خرید انواع رنگ چوب، می‌توانید از مشاوران فروشگاه رنگ پادنا نیز کمک بگیرید.