چند روش کاربردی برای از بین بردن بوی رنگ

 

هنگامی که خانه خود را رنگ می‌زنید گازهای رنگ در هوا پخش شده و بوی آن می‌تواند آزاردهنده باشد. استفاده از رنگ‌های غیرسمی و درجه یک، در کنار بازکردن درب و پنجره‌ها می‌تواند به کاهش بوی رنگ کمک کند. اما ممکن است لوازم خانه بوی رنگ را به خود بگیرند و مدت طولانی‌تری بوی رنگ داخل خانه بماند علی الخصوص اگر از رنگ‌های بر پایه روغن استفاده می‌کنید، در این مقاله درباره روش‌هایی برای خلاص شدن و از بین بردن بوی رنگ خواهیم گفت.
هنگام رنگ آمیزی از رنگ‌های غیر سمی با کیفیت بالا استفاده کنید و مراقب باشید که تا آن‌جا که ممکن است هوای داخل تهویه شود تا بوی حلال در سریع‌ترین زمان ممکن از بین برود. با این حال، در برخی موارد، به خصوص در مورد رنگ های روغنی، ممکن است متوجه شوید که این بو برای یک روز یا بیشتر باقی مانده است.

راه حل‌های از بین بردن بوی رنگ در خانه

هر رنگ؛ حاوی مواد شیمیایی است که بوی تندی را آزاد می‌کند. مشکل بوی تند رنگ در خانه‌هایی که به تازگی رنگ آمیزی شده‌اند کمی آزاردهنده است. بیشتر اوقات، اطمینان از تهویه مناسب می‌تواند راه حلی برای خلاص شدن از شر بو باشد. اما در برخی موارد، این بو بیش از حد معمول ماندگار است. از بین بردن بوی آزاردهنده‌ای که به دلیل تبخیر حلال‌ها در رنگ‌ها ایجاد می‌شود بسیار آسان است و می‌توان با کمک وسایل موجود در خانه انجام داد. در ادامه برخی از بهترین راه‌هایی برای خلاص شدن از شر بوی رنگ ذکر کرده‌ایم:

ذغال

 

 

زغال سنگ

زغال چوب برای تصفیه هوا و مایعات برای مدت طولانی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. فیلترهای هوای معمولی با زغال چوب فعال پر می‌شوند. فیلترهای آب نیز از زغال چوب هستند. می‌توانید از زغال چوب برای از بین بردن بوی نامطبوع رنگ اتاق خود نیز استفاده کنید. تکه‌های کوچک زغال چوب را روی یک ورق پهن کنید و تا زمانی که لازم است در اتاق رنگ شده بگذارید تا بوی نامطبوع رنگ از بین برود.

آمونیاک

با ترکیب آمونیاک و آب و قراردادن آن در اتاقی که رنگ شده است می‌توانید بوی رنگ را از بین ببرید.

پیاز

 

پیاز

بوی پیاز طبیعی تر است و ممکن است عطر تند آن را دوست داشته باشید. به سادگی دو پیاز متوسط را برش دهید و قطعات را در نعلبکی و در اطراف اتاق قرار دهید. وقتی کار تمام شد، از آن‌ها برای پخت و پز استفاده نکنید، زیرا ممکن است ترکیبات آلی فرار (VOCs) را جذب کرده باشند.

وانیل و روغن نعناع

 

وانیل و روغن نعنا

دو تا از بهترین عصاره‌های طبیعی برای از بین بردن بوی رنگ و طراوت بخشیدن به هوای اتاق؛ وانیل و روغن نعنا هستند. به سادگی چند قطره از عصاره را روی توپ‌های پنبه‌ای بریزید و آن‌ها را در کاسه‌های کوچک یا نعلبکی‌هایی به صورت پراکنده در اطراف اتاق قرار دهید. برخی از کارشناسان نقاشی پیشنهاد می‌کنند که قبل از شروع به کار، یک یا دو قطره از این عصاره‌ها را مستقیماً به قوطی رنگ اضافه کنید تا بو را کاهش دهند.

دانه قهوه

 

دانه قهوه

بعد از درست کردن قهوه، تفاله آن را بیرون نریزید، آن‌ها برای از بین بردن بوی رنگ استفاده کنید. تفاله قهوه را در یک لایه یکنواخت روی یک یا دو ورق پخش کنید. آن‌ها را یک شب در اتاق تازه رنگ شده بگذارید. صبح روز بعد باید متوجه شوید که بیشتر بوی رنگ از بین رفته است و اتاق بوی یک فنجان قهوه صبحگاهی تازه می‌دهد.

روشن کردن شمع

 

روشن کردن شمعیکی از موثرترین راه‌ها برای از بین بردن بوی رنگ به طور کامل این است که یک شمع در اتاق روشن کنید و بگذارید چند ساعت بسوزد. شعله به سوختن اجزای قابل اشتعال در حلال رنگ کمک می‌کند.

محلول جوش شیرین و آب سرد

محلول آب و جوش شیرین

جوش شیرین بوی لباس‌های شسته شده و یخچال را جذب می‌کند و همچنین می‌توان از آن برای گرفتن بخار رنگ و از بین بردن بوی رنگ استفاده کرد. جوش شیرین را در کاسه‌های کم عمق بریزید و آن‌ها را در اطراف اتاق قرار دهید.
وقتی رنگ آمیزی تمام شد، می‌توانید جوش شیرین را دور بریزید. توجه کنید، اگر بوی رنگ همچنان باقی مانده است، مقداری جوش شیرین روی فرش و مبلمان اتاق بپاشید و بگذارید یک شب بماند. صبح پودر را با جاروبرقی پاک کنید.

نکاتی برای جلوگیری از تشکیل بوی رنگ

با برخی اقدامات قبل از شروع پروژه نقاشی، می‌توانید از تشکیل بو جلوگیری یا آن را کاهش دهید. در حالی‌که همیشه امکان پذیر نیست؛ بهترین راه برای جلوگیری، انتخاب یک رنگ جایگزین سالم است. مانند رنگی با VOC کم یا صفر. اگر باید از رنگ یا پرایمر مبتنی بر روغن استفاده کنید، آن‌هایی را انتخاب کنید که با بوی کم مشخص شده‌اند.
قبل از شروع رنگ آمیزی خانه، پیش بینی آب و هوا را بررسی کنید. از رنگ‌آمیزی در روزهایی که رطوبت هوا زیاد است خودداری کنید. رطوبت زیاد در هوا، فرآیند خشک شدن را کند می‌کند و رنگ در حین اعمال و خشک شدن قوی‌ترین بو را منتشر می‌کند. هر چه مدت زمان بیشتری برای خشک شدن طول بکشد، احتمال جذب مواد توسط فرش، پارچه و بقیه وسایل بیشتر خواهد بود.
اگر قصد دارید رنگ را چند بار روی دیوار تکرار کنید، بهتر است اجازه دهید تا لایه رنگ قبلی خشک شود. رنگ اولیه می‌تواند بوی رنگ را در بین لایه دوم رنگ محبوس کرده و برای مدت طولانی تری در فضا نگه دارد. در حین رنگ‌آمیزی، درب قوطی‌های رنگ را بگذاریدو سینی‌های رنگ و برس‌ها را در مواقعی که استفاده نمی‌کنید با پوشش پلاستیکی بپوشانید.
هنگام رنگ آمیزی یک اتاق، در صورت امکان درها و پنجره ها را باز نگه دارید تا بخار رنگ خارج شود. اما درب‌های اتاق‌های دیگر خانه را بسته نگه دارید تا از پخش شدن بخار جلوگیری کنید.

نتیجه گیری
در این مقاله درباره از بین بردن بوی رنگ توضیح دادیم، اما بهتر است قبل از تهیه رنگ و ابزار با کارشناسان با تجربه و حرفه‌ای ما در سایت پادنا رنگ مشورت کنید تا به شما رنگ بدون بو و مناسبی را معرفی کنند و شما را در امر رنگ آمیزی در صورت نیاز یاری کنند.