لکه گیر چوب چیست ؟ چطوری وسایل چوبی را لکه گیری کنم ؟

 

وظیفه لکه گیر چوب، اعمال یک لایه رنگ روی سطح چوب و برطرف کردن لکه‌ها است. هنگامی که یک سطح چوب را لکه گیری می‌کنید، ابتدا هر لکه یا رنگ قبلی را از چوب جدا می‌کنید، سپس یک لایه جدید از رنگ و سپس یک روکش چوبی مانند پلی اورتان را روی آن اعمال می‌کنید. برای بازسازی یا لکه گیری نیازی به متخصص ندارید، اما مهم است که قبل از رنگ آمیزی چوب را به درستی آماده کنید، در این مقاله درباره لکه گیری چوب خواهیم گفت.
لکه گیر چوب رنگی است که باعث ترمیم رنگ چوب می‌شود و این کار را با پوشش دادن الیاف چوب برای روشن یا تیره شدن آن انجام می‌دهد. رنگ‌های لکه گیر در دونوع ساده و متالیک موجود هستند که در ادامه هرکدام را به اختصار توضیح خواهیم داد:

رنگ های لکه گیر چوب ساده :

رنگ‌های لکه گیر چوب ساده که بر اساس شرایط آب و هوایی کشور تولید شده و براقیت و انعطاف پذیری خوبی دارد بر پایه رزین الکید، نیترات سلولز و انواع پیگمنت‌های آلی و معدنی است.
برای استفاده از لکه گیر ابتدا باید سطح مورد نظر را از هرگونه آلودگی پاک کنید، پس از سنباده کشی و آماده سازی سطح؛ با استفاده از قلم‌مو رنگ لکه گیر را روی قسمت‌های آسیب دیده اعمال کنید، این مدل لکه گیرها در انواع رنگ‌های قهوه‌ای روشن، قهوه‌ای تیره، کرم، سفید، خاکستری و … موجود هستند و زیبایی چوب را حفظ می‌کنند.
لکه گیرها در انواع مدل‌های ماژیکی، مایع، پاستل و قلم‌های مخصوص موجود هستند. لکه گیرها آب گریزند به این معنی که رطوبت را جذب نمی‌کنند و در برابر ورود آب مقاوم هستند.

رنگ لکه گیر چوب متالیک :

رنگ‌های لکه گیر متالیک با طیف رنگی طلایی، بژ، صدفی، نقره‌ای و… موجود هستند. این رنگ‌ها بر پایه آب و اکریلیک بوده و مانند لکه گیرهای چوب ساده براقیت، انعطاف پذیری و استحکام بالایی دارند. لکه گیری با این نوع رنگ‌ها که در اصطلاح به آن‌ها همرنگی یا رنگ چوب نیز می‌گویند به این صورت است که در ابتدا باید سطح مورد نظر را تمیز کنید سپس با استفاده از سنباده آن را آماده رنگ زدن کنید و با استفاده از قلم، رنگ را اعمال کنید. این رنگ‌ها مناسب چوب هستند اما برای پلاستیک و فلز نیز کاربرد دارند.
بعد از انتخاب لکه گیر خود، آن را در یک منطقه نامحسوس تست کنید تا مطمئن شوید که از انتخاب خود راضی هستید. اگر راضی بودید، کل کار را لکه گیری کنید، مطمئن شوید که آن را به صورت یکنواخت بپوشانید و اجازه دهید کاملاً خشک شود.

نتیجه گیری

رنگ‌های لکه‌گیر چوب به عمق الیاف چوب نفوذ می‌کنند تا یک اثر تقویت‌کنندگی رنگی را روی چوب ایجاد کنند که برای مدت طولانی دوام می‌آورد. این لکه گیر‌ها بسته به نوع چوبی که انتخاب کرده‌اید قابل نگهداری و حتی تغییر هستند.
رنگ‌های لکه گیر چوب می‌توانند در طول زمان محو شوند، اما لوازم چوبی که معمولاً برای استفاده در فضای باز به دلیل قرار گرفتن در معرض نور UV هستند زودتر محو می‌شوند. بیشتر رنگ‌‌های لکه گیر چوب به راحتی محو نمی‌شوند، به خصوص آن‌هایی که بر پایه روغن هستند.
از لکه گیر چوب برای آب بندی بیشتر سطوح چوبی دربرابر موارد بیرونی و پوسیدگی نیز استفاده می‌شود. اما همیشه توصیه می‌شود که سطوح چوبی خود را بعد از خشک شدن کامل لکه گیر آب بندی کنید. لکه گیر چوب به اندازه پوشش رنگ پلی یورتان بادوام نیست و نمی‌تواند از قطعه کار شما برای مدت زمان طولانی محافظت کند.
یکی از مزایای اصلی لکه گیر چوب، جدای از دوام آن، قابلیت شخصی سازی رنگ و اعمال آن است. تنوع زیاد لکه گیر‌های رنگی برای صنایع چوبی به این معنی است که می‌توانید بدون نگرانی رنگ چوب وسایل خانه خود را بازسازی و تعمیر کنید، نیازی به حضور متخصص نیست اما می‌توانید از مشاوران و کارشناسان ما در پادنا رنگ کمک بگیرید.